Er mælkemanden på vej tilbage via TerraCycle og andre retur-koncepter?

Mælkemand fra 1940-erne på arbejde. Foto: Catarina.dk

Der er sikkert ikke mange, som husker de gode gamle, forbrugervenlige distributionskoncepter som f.eks. mælkemanden. Tidligt hver morgen leverede han frisk flaskemælk lige til døren – og tog de tomme flasker med retur. Konceptet døde med højere lønninger, supermarkeder og TetraPak.

Nøglerne i dette koncept var baseret på to elementer: Returemballage og lave lønninger. Lave lønninger kommer næppe tilbage, selv om f.eks. Uber og Foodora i Sverige prøver at udvikle modeller som reducerer lønomkostningerne. Derimod kan nye udviklinger indenfor returemballage sagtens være med til at fremme nye returkoncepter.

Manglende håndtering af især plastemballage genererer et voldsomt miljøproblem. En 2019 undersøgelse fra Overbrook Foundation i USA (før Covid 19) viste, at 561 milliarder emballager hvert år distribueres i USA, og kun ca. 8,5% af al plastemballage recirkuleres. En helt ny undersøgelse fra USA viser desuden, at hjemmeleverancer fra restauranter i løbet af 2020 steg med 42%, så emballage problemet er med garanti også vokset dramatisk. Problemerne er sikkert de samme i Danmark, Sverige, Tyskland og Europa. Skal vi gætte på, at når Covid 19 problemet er løst, så vil folk i første omgang strømme tilbage til restauranterne, men en vis del har med garanti også fået smag for forbrugervenlige hjemme-leverancer – især i områder med høje afgifter på øl, vin og spiritus. Man får betydelig mere for sine penge, når måltidet nydes hjemme.

Som nævnt i et andet indlæg starter Burger King sammen med TerraCycle et eksperiment med pantbaseret returemballage i USA, og konceptet testes også i England i et samarbejde med McDonalds. I fastfood industrien bliver konceptet rigtig smart, fordi det jo er forbrugeren selv, som står for distributionen, og det eneste som kræves er, at man selv bringer den pantbelagte emballage retur. I Burger Kings og McDonalds’ situationer skaber konceptet samtidig en højere kunde loyalitet – vi går ikke ud fra, at Burger King accepterer McDonalds returemballage og vice-versa.

Loop boksen med færdige måltider leveres lige til døren. Foto: Plastic Change

En anden indfaldsvinkel til konceptet er, at en række restauranter i et område går sammen om et fælles returemballagekoncept, og dette testes nu, med stor succes, i flere byer i USA. Når en restaurant – eller en distributør som Foodora eller Loop (TerraCycle) – leverer et nyt måltid til døren, tages den gamle – ikke rengjorte – emballage med tilbage til en af restauranterne, som derefter rengør den og bruger den igen. Nøglen er ”convenience” – så alt skal først og fremmest være let for forbrugeren, og så gør det sikkert ikke noget, at det koster lidt ekstra. Udgiften til returemballagen er engangsomkostning, så jo oftere man bestiller måltider udefra, jo billigere bliver det (under forudsætning, at den fulde pant betales retur hver gang – og det fremgår ikke helt klart af konceptbeskrivelserne. Gad vide, hvor meget folk bekymrer sig om regningen, når bare det er nemt).

TerraCycle har en imponerende liste af internationale partnere, men et hurtigt blik på den danske webadresse, viser, at man endnu ikke har haft rigtig succes i Danmark.

Når man tænker på, at det største problem tilsyneladende er distributionen af returemballagen, er det mærkeligt, at store virksomheder – som f.eks. bilfabrikanterne – som løbende leverer ensartede produkter til sine bilforhandlerne, ikke studerer dette koncept nærmere. Det burde jo ligge til højrebenet at emballere visse former for reservedele i returemballage. Og selve pantet bliver så en engangsinvestering som på længere sigt gør reservedelsforsyningen billigere – naturligvis afhængig af hvor mange gange emballagen kan genbruges.

TerraCycle’s hjemmeside finder du her:

 

 

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Emballagedagen – om innovation og grønne løsninger – Middelfart, den 6. oktober

Den 6.oktober kl. 12.00 i Middelfart har Grakom inviteret til en dag i emballagens tegn. Emballagen har været under pres i snart lang tid. Emballage kan dog ikke undværes, og fokus på miljø og klima i forbindelse med emballage er stort. Men er de bæredygtige alternativer virkelig så bæredygtige? Det er blandt andet et af de emner, der vil blive debatteret på Emballagedagen.

Publicerat av: 

”The Holy Grail” konceptet til affaldssortering skal nu afprøves i Danmark

Den 10. maj skrev Pack & Move om et nyt revolutionerende koncept til mærkning af alle former for emballage – og for den sags skyld alle trykte medier. Konceptet går ud på at lægge alle informationer om produktet ind i selve billedet og lade billedet være bæreren af informationen, som f.eks. også kan anvendes til at sortere emballage i forskellige grupper: Karton, plast, glas etc.

Publicerat av: 

Automatisk affaldssortering – Et besøg hos Jacob Kortbek fra Teknologisk Institut i Odense

Mine bedsteforældre havde ikke nedstyrtningsskakt, så de skulle selv bære alt affald hen til ejendommens centrale skraldespande. Så kom nedstyrtningsskakten, så man kunne komme af med affaldet på en komfortabel måde. Så kom alle kravene om affaldssortering (som er helt relevante for at kunne udnytte og genbruge affald på den mest optimale måde) men i processen døde nedstyrtningsskakten, så det i dag er lige så kompliceret at komme af med affaldet som på mine bedsteforældres tid – og måske tilmed mere, fordi alt jo nu skal sorteres. Det virker jo helt grotesk, når vi alle sammen jagter den mest komfortable tilværelse. Hvordan kan vi gøre vores affaldsgenerering- og håndtering forbrugervenlig – og samtidig gøre den miljørigtig?

Publicerat av: 

Over 3.000 med interesse for robotter besøgte Teknologisk Instituts RobotBrag 2021

Teknologisk Institut havde i torsdags sat alle sejl til og arrangeret en forrygende robotudstilling i deres lokaler i Odense, som dog langtfra var store nok til at huse alle de mere end 100 udstillere og de mange forskellige robot applikationer. Derfor havde man også rejst et helt cirkustelt for at få plads til alle. Udstillingen var fint besøgt allerede fra den åbnede, og til slut havde mere end 3.000 robotinteresserede personer lagt vejen forbi.

Publicerat av: 

Sappi og russiske ISBC introducerer et nyt papir med indstøbte RFID sendere

Papirleverandøren Sappi har netop offentliggjort, at man begynder at sælge papir med indstøbte RFID sendere. Et nærmere studie viser, at papiret kommer fra russiske ISBC. Sappi oplyser, at man kan trykke på papiret med de fleste kendte trykmetoder, dvs. med f.eks. konventionelle offsetmaskiner og HP Indigo, som jo også er en offsetmaskine. Det, som man kunne frygte, er, at trykket på papiret ville kunne ødeligge RFID senderen, men det sker åbenbart ikke. Man kan naturligvis også trykke med kontaktfri inkjet.

Publicerat av: 

Exoskeletter gør de tunge løft op til 30% lettere

På RobotBrag 2021 blev redaktøren opmærksom på, at exoskeletter, som hjælper med at gøre de tunge løft lettere, allerede blev introduceret på det danske marked i 2019. Det viste sig også, at der er danske start-ups, støttet af Odense Robotics som også er i gang med at udvikle exoskeletter. Det er jo altid fint at få åbnet øjnene for nye, positive tiltag.

Publicerat av: 

ABB Robotics køber spanske Asti og bliver hermed også specialist på mobile robotplatforme

Igennem de sidste 15 år har Veronica Pascual Boé stået i spidsen for familiefirmaet ASTI i Burgos, Spanien og udviklet det til at blive en af de ledende leverandører af mobile robotplatforme til fly- og bilindustrien. Alle prognoser indikerer, at væksten indenfor mobile robotplatforme langt vil overstige væksten indenfor konventionelle robotter og cobotter, så en fremsynet konventionel robotleverandør burde også have mobile platforme i det fremtidige produkt program. ABB Robotics har taget konsekvensen af dette og køber ASTI og gør Veronica Pascual til direktør for den mobile robotplatforms division.

Publicerat av: 

UPM Raflatac har netop udgivet en guide om emballage-design og -kommunikation

Der sker for tiden en voldsom udvikling indenfor både emballage og kommunikation, og på nogle punkter smelter disse udviklinger sammen. Finske UPM, som med en omsætning på € 8,6 milliarder, er en af verdens førende papir- og masse producenter, er også, gennem sit datterselskab UPM Raflatac med en omsætning på € 1,6 milliarder, en af verdens førende producenter af materialer til etiketproduktion. UPM Raflatac har netop udgivet en guide med deres opfattelse af den fremtidige design af emballage.

Publicerat av: 

Robotbrag 2021 – Teknologisk Instituts store årlige arrangement med alt det nye indenfor robotteknologi finder sted 26. august i Odense

I de seneste år har Teknologisk Institut haft nogle meget store arrangementer omkring det nyeste indenfor robotteknologi. Med de seneste åbninger i forhold til Covid 19 er det således også i år muligt at afholde et arrangement, hvor alle kan være fysisk tilstede og med ”hands-on” selv opleve alt det nyeste indenfor robotudvikling. Arrangementet finder sted hos Teknologisk Institut i Odense den 26. (27. for studerende) august fra 09.30-16.30. 

Publicerat av: 

Paradokserne omkring genanvendelse af papir og karton i stedet for plast i fødevareindustrien vokser

Miljøminister Lea Wermelin har netop offentliggjort et nyt EU direktiv om markedsføring og mærkning af éngangs plastprodukter (træder i kraft 3. juli 2021). Principielt er det jo fantastisk, at EU nu for alvor går i gang med at fremme brugen af miljøvenligt papir og karton til éngangs emballage, men direktivet skaber også nye udfordringer for de virksomheder, som arbejder hårdt på at gøre deres tryksager og emballager så bæredygtige og miljøvenlige som muligt med kravet om anvendelse af en ”anti-miljø” mærkat på alle produkter, som indeholder plast.

Publicerat av: