Hvad er en robot? Definitionen har ændret sig en del i de senere år

Illustration: Yaskawa Electric Corporation

Den officielle definition på en robot er:

”En manipulator, som kan programmeres til at bevæge sig i mindst 3 forskellige retninger”.

Robotten består altså af en mekanisk manipulator og en programmerbar styringsenhed ”hjerne”.

Stationære industri robotter

Den første rigtige industrirobot, Unimate, blev installeret hos General Motors i USA i 1960. Introduktionen af PC/MAC i slutningen af 1980-erne satte gang i udviklingen af styringsenhederne og dermed af robotternes anvendelsesmuligheder.

I dag er de førende fabrikanter af industrirobotter:

  1. Fanuc, Japan
  2. Yaskawa, Japan
  3. Kuka, Tyskland
  4. ABB, Sverige

Desuden producerer en lang række større og mindre virksomheder industrirobotter. Her kan bl.a. nævnes Kawasaki og Hyundai, ligesom en række kinesiske virksomheder fremstiller robotter.

De fleste industrirobotter er installeret i automobilindustrien, og gennem årene har omkring 60% af alle producerede robotter fundet vejen til bilernes samlebånd. Dette har i de seneste år ændret sig, så også andre industrier, f.eks. elektronik industrien, er begyndt at anvende robotter. I 2020 blev der for første gang installeret flere robotter i elektronik industrien end bil industrien.

Cobot revolutionen

I 2007 introducerede danske Universal Robots sin lille robotarm UR5 som på mange måder revolutionerede robotmarkedet med en lille, let programmerbar robot, som ikke behøvede nogen afskærmning. Robotter og mennesker kan arbejde tæt sammen og navnet Cobot – Collaborative Robots – blev introduceret. UR er i dag markedsleder i dette segment, men alle større robotfabrikanter fremstiller også Cobots.

Den første UR5 (5 kg) cobot fra Universal Robots 2007. Foto: Universal Robots

Alle taler i dag om Cobots og alle de muligheder som samarbejdende robotter kan bringe. Cobots er per definition små robotter, som håndterer små emner, fordi de skal kunne stoppe med det samme uden at skade de mennesker, som kommer i kontakt med dem.

Indtil videre er cobot udviklingen kun lige gået i gang, og mens der i dag findes omkring 2,7 millioner installerede konventionelle industrirobotter, så der der kun installeret omkring 125.000 cobots. De fleste eksperter stipulerer, at der vil være omkring 5 millioner industrirobotter (vækst 15% p.a.) og omkring 750.000 cobots (vækst 40% p.a.) i 2025, så der vil gå lang tid, før cobots indhenter de konventionelle robotter.

Disse tal er i virkeligheden nok misvisende, fordi en ganske betydelig del af de kommende industrirobotter vil være små og således kunne udføre de samme opgaver som cobots. Når man tænker på, at der også sker en voldsom udvikling indenfor vision-control, vil hele temaet omkring sikkerhedsafskærmning af robotceller snart ændres, og der vil ske en sammensmeltning mellem cobots og små industrirobotter.

Mobile robotter

I 1953 blev den første førerløse gaffeltruck taget i brug i USA. Dette udviklede sig til AGV-er – Automated Guided  Vehicles – gaffeltrucks styret af et navigationssystem, typisk et kabel i gulvet, eller endnu mere avanceret, et laser-scannings system med reflektorer.

Gaffeltrucken er en konsekvens af pallen, men på basis af ønsket om at eliminere pallen, er en række mobile platforme uden gafler blevet udviklet. Fremkomsten af PC/MAC har også revolutioneret navigationssystemerne, så i dag hedder både AGV-er og mobile platforme (AMR – Autonomous Mobile Robots) mobile robotter. Navigationssystemerne – kabler i gulvet, laserstyring med reflektionsspejle og de computerstyrede autonome systemer – kan anvendes af både AGV-er og AMR-er.

Konventionel selvkørende AGV (Auto Guided Vehicle) med gafler og laserscanner navigationssystem. Foto: Jungheinrich, Tyskland

AMR (Autonom Mobil Robot) uden gafler til palletransport og med autonomt, softwarebaseret navigationssystem. Foto: Otto Motors, USA

Eksperterne forventer, at antallet af især AMR vil vokse eksponentielt i de kommende år, så om 5 år vil der være 4-5 gange flere mobile robotter installeret end robotter!

Stationære robotter i kombination med mobile platforme og ”robotter” med 2- og 4-ben

De næste udviklingstrin bliver at sætte stationære robotter på de mobile platforme og få rigtig mobile robotter, samt at udvikle 2- og 4-benede robotter – og få alt styret med AI (Artificial Intelligence) i styresystemerne. Interessante nyudviklinger er lige rundt om hjørnet.

Mobil robotplatform med påmonteret robotarm. Foto: Kuka

 

Boston Danamics ”robothund” SPOT. Foto: Boston Dynamics

Så fra at være en programmerbar stationær manipulator har definitionen på en robot ændret sig til at være så godt som alt mekanisk og elektronisk, som erstatter en menneskelig indsats.

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Finske Paptic introducerer et papirbaseret materiale med plast egenskaber

Finske Paptic blev etableret i 2015 for at fremstille og markedsføre et cellulose- og lignin-baseret, patenteret papir, som er modificeret så papiret opfører sig som plastic med hensyn til hårdhed, slid og fleksibilitet, ligesom det, som plast, afgiver meget lidt lyd når det krølles sammen. Det egner sig derfor fortrinligt til at erstatte plastic i en lang række produkter.

Publicerat av: 

Slidte bildæk og andre polysteren produkter kan recycles effektivt med Pyrowave’s elektisk-kemiske proces

Polysteren (ca. 10% af Danmarks samlede plastforbrug) udgør sammen med polyethylen (PE) og polypropylen (PP) de tre plasttyper som vi er allermest i daglig kontakt med. Styren anvendes også som kunstgummi i bildæk (som så nok forøger Danmarks forbrug af styren/polystyren til mere end 10%). Recycling af bildæk er kompliceret og giver en dårlig gummikvalitet, så ca. 50% af alle kasserede dæk brændes bare for at skabe energi, f.eks. i cementproduktion, mens resten, som granulat, blandes i asfalt og cement produkter. Det er et voldsomt resursespild, som Michelin nu vil gøre noget ved gennem et samarbejde med canadiske Pyrowave.

Publicerat av: 

Rapport: Udviklingen i logistikbranchen driver robot-automatisering

I kølvandet på pandemien er de langsigtede tendenser i branchen, såsom mangel på arbejdskraft, vækst i distributionskanaler og e-handel, accelereret. På trods af den øgede efterspørgsel siger ni ud af ti logistik- og transportvirksomheder, at deres virksomhed er blevet negativt påvirket af pandemien. Dette driver investeringerne i robotter og automatisering frem, ifølge en ny rapport fra ABB.

Publicerat av: 

Emballagedagen – om innovation og grønne løsninger – Middelfart, den 6. oktober

Den 6.oktober kl. 12.00 i Middelfart har Grakom inviteret til en dag i emballagens tegn. Emballagen har været under pres i snart lang tid. Emballage kan dog ikke undværes, og fokus på miljø og klima i forbindelse med emballage er stort. Men er de bæredygtige alternativer virkelig så bæredygtige? Det er blandt andet et af de emner, der vil blive debatteret på Emballagedagen.

Publicerat av: 

”The Holy Grail” konceptet til affaldssortering skal nu afprøves i Danmark

Den 10. maj skrev Pack & Move om et nyt revolutionerende koncept til mærkning af alle former for emballage – og for den sags skyld alle trykte medier. Konceptet går ud på at lægge alle informationer om produktet ind i selve billedet og lade billedet være bæreren af informationen, som f.eks. også kan anvendes til at sortere emballage i forskellige grupper: Karton, plast, glas etc.

Publicerat av: 

Automatisk affaldssortering – Et besøg hos Jacob Kortbek fra Teknologisk Institut i Odense

Mine bedsteforældre havde ikke nedstyrtningsskakt, så de skulle selv bære alt affald hen til ejendommens centrale skraldespande. Så kom nedstyrtningsskakten, så man kunne komme af med affaldet på en komfortabel måde. Så kom alle kravene om affaldssortering (som er helt relevante for at kunne udnytte og genbruge affald på den mest optimale måde) men i processen døde nedstyrtningsskakten, så det i dag er lige så kompliceret at komme af med affaldet som på mine bedsteforældres tid – og måske tilmed mere, fordi alt jo nu skal sorteres. Det virker jo helt grotesk, når vi alle sammen jagter den mest komfortable tilværelse. Hvordan kan vi gøre vores affaldsgenerering- og håndtering forbrugervenlig – og samtidig gøre den miljørigtig?

Publicerat av: 

Over 3.000 med interesse for robotter besøgte Teknologisk Instituts RobotBrag 2021

Teknologisk Institut havde i torsdags sat alle sejl til og arrangeret en forrygende robotudstilling i deres lokaler i Odense, som dog langtfra var store nok til at huse alle de mere end 100 udstillere og de mange forskellige robot applikationer. Derfor havde man også rejst et helt cirkustelt for at få plads til alle. Udstillingen var fint besøgt allerede fra den åbnede, og til slut havde mere end 3.000 robotinteresserede personer lagt vejen forbi.

Publicerat av: 

Sappi og russiske ISBC introducerer et nyt papir med indstøbte RFID sendere

Papirleverandøren Sappi har netop offentliggjort, at man begynder at sælge papir med indstøbte RFID sendere. Et nærmere studie viser, at papiret kommer fra russiske ISBC. Sappi oplyser, at man kan trykke på papiret med de fleste kendte trykmetoder, dvs. med f.eks. konventionelle offsetmaskiner og HP Indigo, som jo også er en offsetmaskine. Det, som man kunne frygte, er, at trykket på papiret ville kunne ødeligge RFID senderen, men det sker åbenbart ikke. Man kan naturligvis også trykke med kontaktfri inkjet.

Publicerat av: 

Exoskeletter gør de tunge løft op til 30% lettere

På RobotBrag 2021 blev redaktøren opmærksom på, at exoskeletter, som hjælper med at gøre de tunge løft lettere, allerede blev introduceret på det danske marked i 2019. Det viste sig også, at der er danske start-ups, støttet af Odense Robotics som også er i gang med at udvikle exoskeletter. Det er jo altid fint at få åbnet øjnene for nye, positive tiltag.

Publicerat av: