Yaskawa introducerer en ny 6-akset hybrid-cobot med 20 kg løfteevne og 1,7 meters rækkevidde

Yaskawa HC 20 hybrid-cobot med 20 kg løfteevne og 1,7 m rækkevidde. Ill: Yaskawa

Udviklingen fortsætter med nye og kraftigere cobotter, som kan arbejde tæt på mennesker uden at behøve beskyttelsesindhegning eller sikkerhedsscanner. Alle cobotter skal stoppe umiddelbart ved en fysisk kontakt med mennesker, så det er cobotternes evne til at registrere den fysiske kontakt og samtidig bremse bevægelsesmomentet, som sætter en stopper for deres størrelse. Indtil nu har grænsen typisk ligget ved en kombination af en løfteevne på ca. 10 kg og en rækkevidde på ca. 1,3 meter med en rimelig cyklustid, men dette ændrer Yaskawa nu med en ny 6-akset cobot med en løfteevne på 20 kg kombineret en rækkevidde 1,7 meter – og en fornuftig cyklustid.

Det skal så tilføjes, at enhver robot- og cobot-celle kræver myndighedernes sikkerhedsgodkendelse, så hvis nogen skulle få den ide at sætte noget skarpt i cobottens griber, vil den under ingen omstændigheder blive godkendt uden sikkerhedsindhegning eller sikkerhedsscanner, selv om den bremser lynhurtigt.

Yaskawa’s hybrid-cobotter

Yaskawa Electric Corporation fra Japan er en af verdens største producenter af industrirobotter, så det er ingen sag for Yaskawa at bygge store og kraftige robotter. Den nye HC 20 har således motorer og gear, som kan klare langt højere belastninger end HC 20 får lov til at udnytte som cobot. Principielt kan man sige, at Yaskawa elektronisk har droslet en rigtig industrirobot ned til at blive en cobot ved at give den en lynhurtig kontakt-stop-funktion og en meget brugervenlig programmering med et smart interface og betjeningsknapper direkte på selve robotten. HC 20 er altså på samme tid både en kraftig cobot, samtidig med at den kan ændres til at være en lynhurtig, rigtig industrirobot ved at fjerne droslingen – som f.eks. kan gøres ved at sikre HC 20’s arbejdsområde en sikkerhedsscanner. På denne måde tilbyder HC 20 det bedste af to verdener:  større løfteevne og rækkevidde end alle andre normale cobotter, når der er en operatør i arbejdsområdet, og en lynhurtig industrirobot, når der ikke er operatører i arbejdsområdet – så man kunne kalde HC 20 for en hybrid-cobot.

Som Jesper Gandrup, direktør for Yaskawa’s danske afdeling siger: Robotmarkedet i Danmark vokser så det knager i øjeblikket, og selv om markedet for små industrirobotter vokser hurtigere end cobot markedet, så vil vi også gerne være på cobot markedet med de rigtige cobotter. Vores lille HC 10 cobot med en løfteevne på 10 kg og en rækkevidde på 1,3 meter er interessant, men vi mærker helt klart, at markedet også efterspørger større cobotter, så derfor ser vi med glæde frem til at kunne løse markedets ønsker med denne nye store HC 20 cobot.

Du kan læse mere om Yaskawa HC 20 her:

Du kan se en video om Yaskawa HC 20 her:

Her er en video om, hvad en af verdens førende robotfabrikanter kan tilbyde:

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Finske Paptic introducerer et papirbaseret materiale med plast egenskaber

Finske Paptic blev etableret i 2015 for at fremstille og markedsføre et cellulose- og lignin-baseret, patenteret papir, som er modificeret så papiret opfører sig som plastic med hensyn til hårdhed, slid og fleksibilitet, ligesom det, som plast, afgiver meget lidt lyd når det krølles sammen. Det egner sig derfor fortrinligt til at erstatte plastic i en lang række produkter.

Publicerat av: 

Slidte bildæk og andre polysteren produkter kan recycles effektivt med Pyrowave’s elektisk-kemiske proces

Polysteren (ca. 10% af Danmarks samlede plastforbrug) udgør sammen med polyethylen (PE) og polypropylen (PP) de tre plasttyper som vi er allermest i daglig kontakt med. Styren anvendes også som kunstgummi i bildæk (som så nok forøger Danmarks forbrug af styren/polystyren til mere end 10%). Recycling af bildæk er kompliceret og giver en dårlig gummikvalitet, så ca. 50% af alle kasserede dæk brændes bare for at skabe energi, f.eks. i cementproduktion, mens resten, som granulat, blandes i asfalt og cement produkter. Det er et voldsomt resursespild, som Michelin nu vil gøre noget ved gennem et samarbejde med canadiske Pyrowave.

Publicerat av: 

Rapport: Udviklingen i logistikbranchen driver robot-automatisering

I kølvandet på pandemien er de langsigtede tendenser i branchen, såsom mangel på arbejdskraft, vækst i distributionskanaler og e-handel, accelereret. På trods af den øgede efterspørgsel siger ni ud af ti logistik- og transportvirksomheder, at deres virksomhed er blevet negativt påvirket af pandemien. Dette driver investeringerne i robotter og automatisering frem, ifølge en ny rapport fra ABB.

Publicerat av: 

Emballagedagen – om innovation og grønne løsninger – Middelfart, den 6. oktober

Den 6.oktober kl. 12.00 i Middelfart har Grakom inviteret til en dag i emballagens tegn. Emballagen har været under pres i snart lang tid. Emballage kan dog ikke undværes, og fokus på miljø og klima i forbindelse med emballage er stort. Men er de bæredygtige alternativer virkelig så bæredygtige? Det er blandt andet et af de emner, der vil blive debatteret på Emballagedagen.

Publicerat av: 

”The Holy Grail” konceptet til affaldssortering skal nu afprøves i Danmark

Den 10. maj skrev Pack & Move om et nyt revolutionerende koncept til mærkning af alle former for emballage – og for den sags skyld alle trykte medier. Konceptet går ud på at lægge alle informationer om produktet ind i selve billedet og lade billedet være bæreren af informationen, som f.eks. også kan anvendes til at sortere emballage i forskellige grupper: Karton, plast, glas etc.

Publicerat av: 

Automatisk affaldssortering – Et besøg hos Jacob Kortbek fra Teknologisk Institut i Odense

Mine bedsteforældre havde ikke nedstyrtningsskakt, så de skulle selv bære alt affald hen til ejendommens centrale skraldespande. Så kom nedstyrtningsskakten, så man kunne komme af med affaldet på en komfortabel måde. Så kom alle kravene om affaldssortering (som er helt relevante for at kunne udnytte og genbruge affald på den mest optimale måde) men i processen døde nedstyrtningsskakten, så det i dag er lige så kompliceret at komme af med affaldet som på mine bedsteforældres tid – og måske tilmed mere, fordi alt jo nu skal sorteres. Det virker jo helt grotesk, når vi alle sammen jagter den mest komfortable tilværelse. Hvordan kan vi gøre vores affaldsgenerering- og håndtering forbrugervenlig – og samtidig gøre den miljørigtig?

Publicerat av: 

Over 3.000 med interesse for robotter besøgte Teknologisk Instituts RobotBrag 2021

Teknologisk Institut havde i torsdags sat alle sejl til og arrangeret en forrygende robotudstilling i deres lokaler i Odense, som dog langtfra var store nok til at huse alle de mere end 100 udstillere og de mange forskellige robot applikationer. Derfor havde man også rejst et helt cirkustelt for at få plads til alle. Udstillingen var fint besøgt allerede fra den åbnede, og til slut havde mere end 3.000 robotinteresserede personer lagt vejen forbi.

Publicerat av: 

Sappi og russiske ISBC introducerer et nyt papir med indstøbte RFID sendere

Papirleverandøren Sappi har netop offentliggjort, at man begynder at sælge papir med indstøbte RFID sendere. Et nærmere studie viser, at papiret kommer fra russiske ISBC. Sappi oplyser, at man kan trykke på papiret med de fleste kendte trykmetoder, dvs. med f.eks. konventionelle offsetmaskiner og HP Indigo, som jo også er en offsetmaskine. Det, som man kunne frygte, er, at trykket på papiret ville kunne ødeligge RFID senderen, men det sker åbenbart ikke. Man kan naturligvis også trykke med kontaktfri inkjet.

Publicerat av: 

Exoskeletter gør de tunge løft op til 30% lettere

På RobotBrag 2021 blev redaktøren opmærksom på, at exoskeletter, som hjælper med at gøre de tunge løft lettere, allerede blev introduceret på det danske marked i 2019. Det viste sig også, at der er danske start-ups, støttet af Odense Robotics som også er i gang med at udvikle exoskeletter. Det er jo altid fint at få åbnet øjnene for nye, positive tiltag.

Publicerat av: